Ape Benar Malaysia Curi Budaya INDON ?

Jawabannya tak benar sama sekali..

Media dan press (pers) Indonesia sering membuat berita palsu untuk menarik perhatian rakyat Indonesia terutama dalam isu hubungan antara negara tersebut dengan Malaysia. Penipuan ini dapat dilihat jelas apabila media negara itu mengatakan negara Malaysia mengklaim budaya Reog adalah budaya asli negara ini.

Padahal negara Malaysia tidak pernah membuat klaim sedemikian. Buktinya, dalam klip video Seni Reog yang dipetik dari laman Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa), ada mengatakan di mana asalnya seni budaya berkenaan. Silahkan tonton klip videonya. Videonya telah diterbitkan oleh Jabatan Muzium dan Antikuiti, Muzium Negara beberapa tahun dahulu.

Begitulah sikap media Indonesia yang inginkan publisiti dengan menimbulkan isu2 murahan kaya gini. Akhirnya, aktivis Seni Reog Ponorogo membuat demonstrasi yang akhirnya memalukan mereka sendiri.

Isu terbaru ialah isu bahasa. Media Indonesia juga telah membuat penipuan sekali lagi bahawa negara kalian mengklaim bahasa Indonesia adalah miliknya. Diharapkan pengunjung Indonesia ke blog ini tidak mudah tertipu dengan taktik kotor media kalian.

Selain itu, diharapkan tuduhan Malaysia mengklaim rendang tidak ditelan bulat2 oleh penonton Indonesia. Ini kerana di negara kalian terlalu banyak makanan asli yang boleh diwartakan. Terbaru, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, 72 jenis makanan asli negara Malaysia akan diwartakan sebagai makanan warisan.

Jenis makanan termasuk Sambal Neraka (Siam), Nasi Banchaan (Jawa), Nasi Periuk Kera (Sarawak), Niang Tau Fu Bok (Cina), Sambal Gerangau (Chettiar), Gedonchak (Pulau Pinang), adalah antara hampir 170 masakan yang unik dipamerkan di pesta yang pertama kali diadakan oleh KeKKWa itu.



Pernahkah Malaysia 'KLAIM' budaya bodoh itu Malaysia punya? gak benar! Mana lw INDON dgr nich? Dari koran bodoh INDON yach..??

MMG BODOH!

kecian dech INDON..

kak kak kak


Ternyata mereka ribut-ributan utk perkara sia2?? sememangnya itulah 'budaya' INDON..suka melakukan kerja yg SIA2..!!


boleh kasi tunjuk buktinya statement dr website tu yg mengatakan Malaysia 'klaim'?

salah..pemerintahmu yg mau mengalih perhatian rakyatnya kerna tak tertanggung korupsi, ekonomi,poverty etc etc segalanya dgn isu2 budaya whathehell kamu tuch.. at least kami boleh berfikir sendiri..gak telan bulat2 berita2 dan fitnah2..gak seperti INDON yg terus demo...

kak kak kak

Sumber :
Fajritelah Mati
Label: edit post
0 Responses

Posting Komentar